Ako si úspešní ľudia stanovujú ciele


Každý úspešný človek potrebuje vedieť, ako si stanoviť ciele. Ale tam to nekončí. Ešte dôležitejšie je zabezpečiť, aby tie ciele dokázal aj dosiahnuť.

Ciele sú nesmierne dôležité, pretože udávajú smer, akým sa budeme uberať. Bez toho, že si stanovíme ciele, budeme životom len bezhlavo plávať a čakať, kam nás prúd zavedie.

Prečítajte si tiež: Milionár Brad Lea: Tak ako potrebuje budíky lietadlo, potrebujeme ich v živote aj my. Každý váš problém spadá pod týchto 5 budíkov

Keď vďaka cieľom poznáme smer svojej cesty, ostáva už len na ňu vykročiť a nenechať sa zastaviť prekážkami.

Tento článok sme vytvorili spolu s Masterkurzom, aby sme vám ukázali, ako si stanoviť ciele a ako zabezpečiť, že ich aj dodržíte.

 

Vytvárajte si malé ciele

Ak chcete dosiahnuť niečo veľké, prvým krokom je rozdeliť si to na malé časti. Sústreďte sa vždy iba na čiastkový cieľ, ktorý je priamo pred vami. Ak chcete zvládnuť sto klikov, urobte si cieľ spraviť najprv desať. Ak chcete prestať s fajčením, urobte si cieľ znížiť cigarety na 10 za deň. Ak chcete dosiahnuť obrat jeden milión, urobte si cieľ najprv spraviť sto tisíc.

Každú métu rozkúskujte na čo najmenšie časti. Zoberte potom tú prvú časť a na všetky ostatné zabudnite. Prvej časti nastavte časový limit, určite si presné kroky pre jej dosiahnutie a zvoľte si odmenu za úspech na konci. Potom sa do toho naplno pustite.

Keď uspejete, zoberte si nasledovný čiastkový cieľ a pokračujte rovnako. Ak nechcete zakopnúť, nepozerajte sa na cieľ niekde za horizontom – pozerajte sa len na krok pred sebou.

 

Ako si stanoviť ciele pomocou návykov

Návyky sú najlepším spôsobom, ako si stanoviť ciele, pretože nevyžadujú silu vôle. Na silu vôle sa nesmiete spoliehať – je nepredvídateľná a ohraničená. Ovplyvňuje ju mnoho externých faktorov, takže pri napĺňaní vašich cieľov vám nebude oporou, ale skôr naopak.

Jediné, na čo by mala byť sila vôle spotrebovaná, je vytváranie návykov. Návyky sú investíciou do budúcnosti. Akonáhle sa vám ich podarí vytvoriť, môžete sa na nich spoľahnúť. Nemusíte o nich rozmýšľať – pomáhajú vám automaticky.

Základným pravidlom návyku je, aby ste ho naviazali na niečo pevne stanovené. Napríklad, máte pevne stanovené, že si ráno umyjete zuby. To je takzvaná kotva, ktorá sa so železnou pravidelnosťou opakuje každý deň. Môžete teda na to naviazať návyk. Napríklad tak, že si hneď po umytí zubov obujete bežecké topánky, aby ste si išli zabehať.

Prvých pár dní až týždňov vám pôjde nový návyk proti srsti, budete ospalí a leniví – na vytvorenie návyku musíte čerpať zo sily vôle. Akonáhle sa to však vo vašej mysli ustáli ako návyk, začnete to robiť automaticky. Umyjem si zuby – obujem si topánky – idem behať. Nepremýšľam o tom rovnako, ako nepremýšľam o tom, že po večeri umyjem riad.

 

Nechajte sa podporiť svojim okolím

Z vášho okolia môžete čerpať neuveriteľnú silu. Podeľte sa o svoje ciele s blízkymi ľuďmi a otvorene ich požiadajte, aby vás v ich naplňovaní podporovali. Dôležité je potom aktívne komunikovať. Keď napríklad strácate silu vôle na vytvorenie návyku, kontaktujte niekoho z nich a podeľte sa o svoje pocity. Uvidíte, akú dávku energie vám taká konverzácia dá.

Najlepšou možnosťou je stať sa členom rovnako zmýšľajúcej skupiny – teda ľudí, ktorí sa pravidelne kontaktujú a delia sa o svoje výhry, prehry a spätnú väzbu jeden druhému. Keďže zdieľajú svoje vedomosti a skúsenosti, učia sa oveľa rýchlejšie. Zároveň sa navzájom podporujú, motivujú a získavajú nadhľad pri riešení problémov.

O svoje príbehy sa môžete deliť aj prostredníctvom našej stránky. Staňte sa aktívnymi členmi komunity a motivujte seba aj ostatných.

Prečítajte si tiež: Chýba vám sebadôvera? Nasledujúcich 30 dní začnite svoje ráno s týmito afirmáciami

 

Inšpiroval vás tento článok? Chcete dnes inšpirovať tisíce ľudí aj vy?

» Kliknite SEM «