Hádky rodičov a vymáhači dlhov boli preňho na dennom poriadku. Dnes je niekým, kto úplne zmenil kávový priemysel

Celý kávový priemysel zmenil k lepšiemu a vďaka svojmu prístupu k zákazníkom jeho spoločnosť obsluhuje milióny ľudí denne. Reč je o zakladateľovi spoločnosti Starbucks, o Howardovi Schultzovi.

Howard sa narodil v Brookline do robotníckej rodiny. Jeho otec bol vojak, a potom aj vodič kamiónu. Matka bola doma so svojimi tromi deťmi. Jeho detstvo patrilo medzi tie menej šťastnejšie.

Hádky rodičov o peniaze boli na dennom poriadku, telefónna linka neustále zvonila od vymáhačov dlhov a mladý Howard pri pohľade na toto všetko strácal motiváciu a chuť do života.

Vidinu úspechu našiel v mladom veku v športe a na svojej strednej škole, Canarsie High School, exceloval vo futbale či basketbale. Vďaka tejto snahe dostal športové štipendium na vysokú školu Northern Michigan University a bol tak vôbec prvou osobou v rodine, ktorá sa mohla pýšiť vysokoškolským vzdelaním.

Prečítajte si tiež: Z chudobného chlapca z Indie až na riaditeľa spoločnosti Google. Toto je Sundar Pichai

Po získaní titulu pracoval istú dobu v spoločnosti Xerox ako obchodník. Neskôr nastúpil do zamestnania k výrobcovi kávy menom Hammarplast, a práve tu sa začína jeho kávový príbeh. Ako zástupca firmy totiž navštívil jedného jej malého klienta – predajcu kávy menom Starbucks Coffee Company. A tak začala jeho cesta nesmrteľného úspechu.

O rok na to sa stal ich zamestnancom na pozícii marketingový riaditeľ. Potom nasledovala obchodná cesta do Talianska a infikovanie sa tamojšou kaviarenskou tradíciou. V dobe Schultzovej návštevy existovalo v Taliansku viac ako 200 000 kaviarní a ich funkcia nebola iba predávať kávu, práve naopak. Boli miestom spoločenských stretnutí, nadväzovania kontaktov a vychutnávania si života.

To sa mladému Howardovi tak zapáčilo, že chcel podobný koncept rozvinúť aj doma v Amerike.

U majiteľov však nepochodil. Hoci sa pilotný projekt predaja espressa popri balenej zrnkovej káve uchytil, rozhodol sa manažment firmy nevstupovať do reštauračného biznisu.

Schultz sa nemohol s týmto rozhodnutím zmieriť a tak z domovskej firmy Starbucks odišiel. Založil si vlastnú kaviareň menom Giornale a v nej rozvíjal taliansky koncept.

Príhodne sa po dvoch rokoch ozvali zo Starbucks a ponúkli mu ich meno za 3,8 milióna dolárov. Schultz to prijal. Pôvodná Schultzova kaviareň pomenovaná po milánskych novinách bola premenovaná na Starbucks a začala sa tiež tvrdá expanzia po celých Spojených štátoch.

Prečítajte si tiež: Začínal ako poslíček, ktorý nedokončil ani strednú školu. Dnes to je 2. najbohatší človek na svete

Howard nikdy neuveril myšlienke franchisingu a tak je dodnes veľká väčšina všetkých pobočiek Starbucks vo vlastníctve materskej firmy. Nájdeme ich nielen v USA, ale dnes už i v Európe.

A sieť sa stále rozširuje. Schultz sa často necháva počuť, že chce budovať „spoločnosť s dušou“ alebo jednoducho „ponúknuť ľuďom šálku dobrej kávy“. Zvláštnosťou firmy Starbucks je i zamestnanecký program získavania akcií firmy a rôzne sociálne výhody, ktorými si Schultz zabezpečuje lojalitu a oddanosť svojich zamestnancov.

Podľa slov samotného majiteľa, ide o poctu jeho už zosnulému otcovi, ktorého si v práci nikdy nevážili a ktorý ponížený v chudobe aj umrel. Ako dnešný majiteľ Starbucks, Howard Schultz, spomenul v jednom rozhovore, že vyrastal s pocitom, akoby žil na druhej koľaji.

„Vždy som vnímal ľudí, ktorí boli na „druhej strane“. Mali viac peňazí, šťastnejšie rodiny a netušil som prečo. Túžil som však preskočiť tento pomyselný plot a dosiahnuť viac, ako oni. Možno teraz nosím oblek a kravatu, ale viem, odkiaľ som prišiel a viem, čo je život.“

V roku 1992 Starbucks vstúpil na burzu a ponúkol tak svoje kmeňové akcie trhu. Od tohto roku až do roku 2006 hodnota akcií vyrástla o 5800%. O rok neskôr Starbucks obslúžil viac ako 50 miliónov zákazníkov týždenne.

Dnes dverami kaviarní Starbucks prejdú milióny zákazníkov. Spoločnosť má jasne definovanú filozofiu – priateľská atmosféra vo všetkých kaviarňach, vzdelávanie zákazníkov, vývoj nových produktov a pridaná hodnota vo forme rôznych doplnkov ku káve.

Životný príbeh Howarda Schultza a dokazuje, že človek nemusí pochádzať zo zámožnej rodiny na to, aby to v živote dotiahol ďaleko. A len tak mimochodom, láska k športu Schultza neopustila ani po tom, čo zanechal svoju futbalovú kariéru, pretože o niekoľko rokov sa stal majiteľom basketbalového tímu NBA Seattle SuperSonics.

A aký odkaz má Howard Schultz pre začínajúcich podnikateľov?

“Starajte sa viac, ako si ostatní myslia, že je múdre. Riskujte viac, ako si ostatní myslia, že je bezpečné. Snívajte viac, ako si ostatní myslia, že je praktické. A očakávajte viac, ako si ostatní myslia, že je možné.”

Prečítajte si tiež: Milionár Brad Lea: Keby som začínal odznova, urobil by som túto jednoduchú vec inak

 

Obrázok: flickr.comaib.edu.au

Inšpiroval vás tento článok? Chcete dnes inšpirovať tisíce ľudí aj vy?

» Kliknite SEM «