Na čo nezabudnúť pri zariaďovaní pracovných priestorov

Práca naša každodenná, na chlieb nám daj. Odpusť nám našu prokrastináciu, zbav nás zbytočných úloh, ako aj my odpúšťame nášmu šéfovi to zabudnuté povýšenie. A aby sme nezabudli, tu je zoznam vecí, ktoré chceme, aby naša kancelária poskytovala.

Pracovný trh sa od vzniku samostatného Slovenska rozšíril natoľko, že dnes pre zamestnancov nie je mzda jediný faktor pri rozhodovaní. Chceme kariérny rast, flexibilnú pracovnú dobu, milých kolegov a pracovné prostredie, v ktorom sa cítime prirodzene. Čo také teda pracovný priestor potrebuje?

 

Atmosféra ako doma

V práci trávime veľa času, čo je hlavný dôvod, prečo by sme sa v nej mali cítiť pohodlne. Inými slovami, skoro ako doma. Nebojte sa teda zariadiť si svoju kanceláriu nábytkom, ktorý by ste sa nehanbili mať doma. Mäkké pohovky, tapety, koberce, ležadlá alebo kreslá s vysokými opierkami dnes nájdete v mnohých moderných kanceláriách. Dôležitý je tiež kvalitný bezdrôtový internet, ktorý je neodmysliteľnou súčasťou každej modernej kancelárie.

 

Intuitívnosť po ruke

Navrhovanie rozloženia vecí na pracovnom stole by malo byť rovnaké ako navrhovanie ovládania palubnej dosky auta. Hlavný cieľ zohráva intuitívnosť. Všetko musí byť rozmiestnené tak, aby človek nič nehľadal a pracoval s jednotlivým zariadením bez rozmýšľania, podvedome. To isté platí pre workstation (pracovná stanica), notebook, monitor a klávesnicu s myšou. Čím lepšie sú pracovné veci usporiadané, tým človek rýchlejšie pracuje a je oveľa produktívnejší.

 

Práca hrou

V pracovnom svete sa rozšíril nový buzzword, gamifikácia. Kancelárske priestory sú zariaďované prvkami, ktoré podporujú kreativitu a hravé myslenie. Využívajú sa na to veselé farby, grafické diela a ďalšie prvky na interakciu, ako je stolný futbal alebo rôzne tabule.

 

Spolupráca v každom prípade

Každá kancelária by mala podporovať spoluprácu s ďalšími kanceláriami, či už osobne alebo na diaľku. Osobné stretnutia nie sú vždy efektívne pre nedostatok času alebo samotnú vzdialenosť. Kvôli tomu by každá kancelária mala byť vybavená zariadením, ktoré podporuje prácu vo virtuálnom tíme (napr. pomocou cloudu) a komunikovanie na dlhé vzdialenosti (sieťová infraštruktúra, zabezpečenie). Toto si vyžaduje premiestnenie serverov do datacentier, prípadne skombinovanie s vlastným cloudom.

 

Flexibilita so sebou

Pracovný vzťah medzi zamestnancom a zamestnávateľom je čoraz flexibilnejší, vďaka čomu sú pracovné priestory zariaďované tak, aby mohli byť pružnejšie. Preto sa v priebehu dňa môže meniť pracovný stôl určený na koncentrovanie za interaktívne brainstormingové miestnosti. V trende je aj prenosný nábytok nahrádzajúci statické prvky, ako sú rozťahovacie stoly, taburety, stolíky na kolieskach a iný modulárny nábytok, ktorý sa dá v priebehu niekoľkých minút usporiadať na niekoľko možných spôsobov.

 

Multitasking povolený

Pracovať iba pomocou dvoch rúk už dnes nestačí. Občas sa musí pracovať na dvoch i viacerých projektoch naraz a medzi nimi prepínať podľa potreby. Zariadenie, ako počítač alebo notebook, ktorý nie je na takúto prácu prispôsobený, vás bude iba brzdiť. Vhodné zariadenie je možné pripojiť k veľkému monitoru na pracovnom stole alebo zmeniť z notebooku na tablet.

 

Environmentálny prístup nielen na papieri

Príroda v centre pozornosti začína byť dôležitejšia pre čoraz viac podnikateľov. Každá kancelária musí mať zeleň a kvetiny. Nábytok v kancelárii z prírodného materiálu je doplnený prírodným akcentom na čalúnení a textíliách. Cenovo dostupné a odolné linoleum sa opäť začína využívať na podlahové krytiny. Tým, že predstavuje mix dreva, živice, vápenca, drveného korku a ľanového oleja, je to výlučne ekologický materiál.

 

Bez zbytočných papierov

Dokument uložený v cloude je jednoduchší na skladovanie a bezpečnejší než papier. Zariadenia, ktoré sa využívajú na otváranie, prezeranie a editovanie dokumentov musia byť prispôsobené pre prácu s dokumentmi uloženými v cloude. Ak sa tablet nedá pripojiť ku klávesnici, nikdy nebude stopercentne vhodný na prácu.

 

Vyvýšené stoly na státie

Hoci sa to na prvý pohľad môže zdať čudné, zo zdravotného hľadiska je pre ľudí, ktorí presedia väčšinu práce, vhodné, ak si môžu občas dovoliť pracovať postojačky. Okrem toho, že sa dnes prehodnocuje správny štýl sedenia a pohodlnosť pri práci s počítačom, do kurzu sa dostávajú aj praktické stolíky na státie.

 

Bezpečne všade

Zamestnanci sú často na služobných cestách alebo pracujú z domu. Každoročne stúpa počet ľudí, ktorí nepracujú podľa pevne stanovenej pracovnej doby, ale vtedy, keď vznikne potreba pre nové úlohy. Homeoffice je tiež benefitom u množstva ľudí. Takto vzniká nová potreba pre pracovnú mobilitu. Počítače musia byť flexibilné a zabezpečené.

 

Vhodné osvetlenie

Svetlo vo veľkej miere vplýva na pracovnú náladu a podávaný výkon pri práci. Najdôležitejšie je mať vždy dostatok prirodzeného svetla, pretože keď chýba, nálada ľudí klesá a depresia stúpa. Čo sa týka umelého svetla, zabudnite na stropné žiarivky. Vyberte si také zdroje, ktoré celkovo lepšie osvetľujú pracovnú plochu. Zvyšok priestoru si vystačí aj s jemnejším svetlom, napr. v podobe stojacich lámp a lustrov s tienidlami.

 

Na záver

Steve Jobs povedal: „Vaša práca naplní väčšinu vášho života a jediný spôsob, ako byť skutočne spokojný, je robiť to, v čo veríte, že je skvelá práca.“ Tí, ktorí zažili zlú prácu, sa v tomto výroku nájdu.

Čo robí skvelú prácu skvelou? Je to kombinácia určitých faktorov. Jedným z nich je práve pracovný priestor. Vyššie uvedené veci je náročné splniť, a to, čo je pre vašich zamestnancov najlepšie, vedia len oni sami. Neváhajte teda a spýtajte sa ich.